sábado

BALLAKÉ SISSOKO VINCENT SEGAL

Escolto el concert de Ballaké Sissoko i Vincent Segal editat com a Chamber Music. Fa més d’un any que va sortir en CD. Ara, per fi, el trobo a Youtube.

El concert m’ha semblat fascinant. Sissoko, músic de Mali, toca la kora, mentre que el francès Segal l’acompanya amb el violoncel. El resultat és una música fresca i viva, i alhora mesurada, atenta, a la permanent recerca de l’equilibri. Potser és l’aproximació de dues cultures musicals diverses el que du a aquest resultat; no m’atreviria a generalitzar, però concorda amb el record que tinc de les gravacions de Ravi Shankar, Yehudi Menuhin i Jean Pierre Rampal que em van educar la oïda musical a la meva joventut.

Sissoko i Segal despleguen una música on el component rítmic domina sobre la melodia però sempre amb un fraseig pausat, no gens sincopat. No ho sé, no en sé res de terminologia musical i no puc parlar gairebé més que de respostes emocionals. La seva música m’ha recordat una mica al jazz que fa dialogar els instruments. I molt particularment m’ha dut al Köln Concert de Keith Jarret: és la mateixa música fluïda que es va desplegant lentament al llarg del temps, que retrocedeix, reprèn vells temes, juga amb ells, però que sobre tot flueix com un riu tranquil ple de sonoritats.

Aquesta és un tipus de música que em sedueix, que se m’endú, que m’arrossega enllà cap a un benestar quasi bé fisiològic. Potser, penso, per que té molt de la música més natural, de la música de la natura, com del permanent anar i venir de les onades a una platja, del so constant dels rierols saltant entre les pedres, del remor del vent que mou les copes dels arbres. Què fa tan atractius aquests sons? El ritme ondulant? La seva continuïtat hipnòtica? Els psicòlegs parlarien dels sons inicials, primordials, que acompanyen a tot nounat com ara el batec del cor de la mare (fins i tot ja en el feliç bany amniòtic de la vida intrauterina, aventuren els més agosarats) o els non-non de les cançons de bressol. Aneu a saber!

http://www.youtube.com/watch?v=-vKpZm2v7cU&feature=related

No hay comentarios:

Publicar un comentario