viernes

THE TURNER PRIZE 2010

 
D’aquí a poc es concedeix el Turner Prize, un premi anual promocionat per la Tate Britain a artistes plàstics britànics de menys de 50 anys. Què cal conèixer d’aquest premi? Ho sabreu tot si llegiu el capítol que li dedica Sarah Thorntorn a Siete días en el mundo del arte.    

Cada any es seleccionen quatre artistes que hauran presentat una obra cadascun d’ells. Fins al sis de desembre no es coneixerà el guanyador. Però mentrestant ja s’estan exhibint les quatre obres nominades a la Tate Britain. Dues son instal·lacions, una és un video i l’altra una complexa instal·lació on el video hi juga un paper important.

Pel que he pogut veure d’elles, dues instal·lacions no em sembla que aportin res de nou (de veritat que no les havíem vistes abans?) i la tercera, la que inclou elements audiovisuals, és massa complexa per poder-la apreciar des de lluny. En canvi l’altra, el video de vuit minuts de l’artista escocesa Susan Philipsz, el podem veure tal com es presenta al premi. És l’avantatge del medi: no ens cal desplaçar-nos fins a cap museu per veure l’obra; és ella la que ve a casa nostra o a qualsevol altre lloc.

És per això que em sembla la millor de les quatre? No ho crec; té mèrits propis. Em sembla una obra aconseguida. Bella i sensible, complexa i atrevida.

L’autora, filma el riu Clyde passant per sota dels ponts de Glasgow, la seva ciutat natal. A més hi escoltem una cançó popular escocesa, Lowlands Away, cantada per ella mateixa en tres versions que superposa l’una sobre l’altra.

Si voleu, vegeu ara el film (O n’he de dir audiovisual? O potser video? O senzillament obra d’art?):


Un cop vista, la primera impressió és que ens trobem davant d’una filmació estàtica i morosa, potser massa llarga. Però que per algun motiu, potser per aquests mateixos, transmet una emoció continguda, un aire màgic, una sensació temps suspès.

Bé, estic descrivint una experiència personal, exclusivament meva. Seré més objectiu:

El vídeo està filmat en plans fixos, uns sis per minut. En general abasten un camp visual molt limitat: una pilastra, un arc, aigua del riu... Les imatges se’ns mostren sempre en colors dessaturats. Hi ha un sol pla que adquireix una certa mobilitat gràcies al momentani desenfocament de la imatge.

Filmació estàtica? Potser si. Però mostra el moviment de l’aigua: les ones del riu, la seva superfície arrissada. O més aviat el moviment de la llum en l’aigua: la lluïssor de l’aigua plena d’espurnes, els seus reflexes sobre els arcs del pont.

Proveu de veure la gravació sense so: és una altra cosa. De fet molt poca cosa. La imatge es torna plana i pesada. L’obra perd tota la seva intensitat.
Certament, la presència del so hi és fonamental. Sentim el soroll ambiental (dels cotxes i els trens) amplificat sota les arcades dels ponts. (I el del riu? Se sent el clapoteig, el xipolleig de l’aigua? Crec que no). I, sobre tot, allò que domina és la cançó, llangorosa, melangiosa, senzilla, delicada i alhora estranya i torbadora. La superposició de les tres pistes de so col·labora a donar-li un punt d’irrealitat.

Penso que de totes totes és el so el que dóna caràcter a la imatge. Però hi ha altres elements que ajuden a la creació de l’especial misteri del film:

La mostra de l’absència, del buit, del no res. Tot remarcant el mínim essencial que s’anirà repetint en plans gairebé idèntics. Tal com passa també amb la música: un mínim nucli tonal (Se’n diu així, Marta?) amb repetides variacions.
La utilització d’un temps, suspès, aturat. Però també d’un temps que s’estira en una llarga durada.

Buit i durada, pobresa d’elements i repetició, ens duen a una experiència que s’apropa a la meditació, a una manifestació zen.

I per què la noia agenollada sobre el pont? I per què, en un pla, una panoràmica d’un carrer? I per què el sobtat desenfocament? Potser són uns petits grinyols que serveixen per trencar la placidesa del relat.



Quin és el sentit d’aquesta obra? Quin és el seu objectiu? Penso que l’autora capta un tros de realitat i la manipula tot acotant-la i aïllant-la del seu context, i també proveint-la d’emoció, sobre tot gràcies a la música i el so.
Aquesta és una de les possibles feines de qualsevol artista: transformar la realitat, donar-li un nou sentit i provocar una resposta en el públic.


                                               *****************************


A continuació investigo sobre l’autora.
Susan Philipsz és una artista que treballa amb la veu, amb la música vocal. No és habitual que utilitzi la imatge. En general actua sobre espais naturals o arquitectònics.
Heus aquí alguns texts que trobo a internet:


Philipsz define su obra a partir de la memoria, las referencias y las emociones que los sonidos nos pueden producir.
...a partir de la ostentación de la vaciedad de sus espacios expositivos. Estos, son llenados con las sensaciones y rememoraciones que vive cada visitante tras escuchar el canto de la propia Philipsz...

"Trato de provocar emoción. El espacio es muy especial y pretendo que el espectador desarrolle su imaginación y sueñe escuchando la voz"

“Me intereso en los valores especiales del sonido y como éste puede definir la arquitectura. También me interesan los efectos emotivos y psicológicos del canto y cómo puede pueden activar la memoria”

                                                                                                                                              (Octubre 10)


Susan Philipsz va guanyar el premi Turner de l'any passat amb aquesta obra.

                                                                                                                                          (Desembre 11)



No hay comentarios:

Publicar un comentario